Dziecko inaczej niż dorosły przeżywa i rozumie rzeczywistość. W sytuacjach, kiedy dziecko zaczyna manifestować swoje problemy i trudności, rodzice zauważają zmiany w jego zachowaniu i mogą czuć się wobec nich bezradni, odczuwać niepokój. Spotkanie z psychologiem dziecięcym daje możliwość rozmowy i podzielenia się swoimi obawami, spostrzeżeniami, pozwala na poznanie i analizę przekonań, potrzeb i zachowań – rodziców i dzieci. Ponadto daje szansę na dotarcie do przyczyny problemów i uzyskanie wsparcia w ich rozwiązaniu.
Kontakt z psychologiem i terapeutą dziecięcym może pomóc w sytuacji, gdy Twoje dziecko:
przejawia zachowania związane z lękiem lub agresją;
jest wycofane, nieśmiałe, apatyczne;
jest bardziej ruchliwe, impulsywne;
później niż rówieśnicy uczy się mówić,;
ma opóźniony rozwój ruchowy;
przeżywa intensywnie codzienne sytuacje;
ma trudności z emocjami, nadmiernie złości się,
płacze, jest agresywne wobec innych;
ma kłopoty ze snem, z jedzeniem,
z nauką w szkole;
ma problemy w
kontaktach z
rówieśnikami,
z rodzeństwem;
Również w sytuacji gdy:
niepokoi Cię zachowanie dziecka i masz wątpliwości, na ile pozostaje ono w zgodzie z normą rozwojową;
jeśli chcesz poznać i nauczyć się nowych, bardziej funkcjonalnych, sprzyjających sposobów postępowania w sytuacjach trudnych dla siebie i dla dziecka,
zauważasz u dziecka niepokojące sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, tiki nerwowe, kłopoty ze snem bądź zaburzenia zachowania,
Twoje dziecko podejmuje destrukcyjne i zagrażające dla niego lub dla otaczających go osób działania; sięga po alkohol, narkotyki, spędza nadmierną ilość czasu przy komputerze zaniedbując wszystko inne,
chcesz poprawić jakość relacji z dzieckiem, budować bezpieczne wsparcie,
w rodzinie dzieją się trudne i bolesne sytuacje, jak np. rozwód rodziców, śmierć lub ciężka choroba kogoś bliskiego, narodziny rodzeństwa, pragniesz pomóc swojemu dziecku w przeżywaniu tego, co dla niego trudne,
pragniesz pomóc mu zobaczyć jego zasoby i pomóc mu przezwyciężyć to, co jest dla niego trudnością bądź ograniczeniem,
masz poczucie, że dorastające dziecko niepokojąco się od nas oddala bądź tracimy z nim kontakt,
odczuwasz nadmierny lęk o swoje dziecko.
Postawienie diagnozy psychologicznej obejmuje (najczęściej) 3-4 spotkania.
Na pierwszym spotkaniu przeprowadzam dokładny wywiad dotyczący rozwoju dziecka i zgłaszanej trudności. Na to spotkanie należy przyjść bez dziecka. Druga sesja to spotkanie, w którym uczestniczy psycholog dziecięcy i dziecko. Ta sesja ma na celu poznanie się dziecka z psychologiem i zbudowanie poczucia bezpieczeństwa. Kontakt psychologa z dzieckiem opiera się głównie na zabawie/rozmowie dostosowanej do wieku dziecka/nastolatka. Niekiedy w celu dokładnego poznania trudności potrzebne jest drugie spotkanie z dzieckiem, rodzicem, lub dzieckiem i rodzicem. Ostatnia sesja to podsumowanie, postawienie diagnozy i ewentualnie podjęcie decyzji o terapii. Podczas tego spotkania psycholog dzieli się z rodzicami hipotezami oraz obserwacjami na temat wniosków płynących ze spotkania z dzieckiem. Tu także odbywa się rozmowa dotycząca wskazówek oraz zaleceń terapeutycznych najlepszych dla rozwoju dziecka oraz rozwiązania zgłaszanego problemu.
Zajmujemy się diagnozą i psychoterapią:
- niemowląt i małych dzieci,
- dzieci przedszkolnych i szkolnych,
- młodzieży,
- zaburzeniami relacji rodzinnych,
- psychoterapią okołoporodową,
- psychoterapią diady (terapia matka - niemowle).
Centrum diagnozy, terapii i rozwoju
dla dzieci, młodzieży i rodziców
IDEA
Kraków - Stare Podgórze
ul: Kalwaryjska 16 lu 5
(w pasażu)